• مقاله
  • 1399/04/16
  • بدون نظر

تاثیر لالایی بر ذهن کودکان

 لالایی

تحقیقات نشان می دهد که موسیقی ملایم و کلمات آرام و منظم مانند لالایی، با تحریک امواج دلتا در مغز می تواند ذهن را آرام کرده و موجب به خواب رفتن شود. (لالایی) در هر فرهنگی وجود دارد و کودکان چنان واکنشی به آن نشان می دهند که نمی توان آن را اکتسابی دانست. مادرها، همیشه و در همه جا برای کودک خود آواز می خوانند، چون بچه ها آن را می فهمند.

گوش جنین در هفته بیستم به طور کامل رشد می کند و مغز او قبل از 24 هفتگی به صدا هایی که از خارج از رحم مادر می شنود پاسخ های الکتریکی می دهد. هنگامی که جنین در شکم مادر خود از شنیدن موسیقی خاصی لذت می برد، نفس های عمیق تری می کشد. نوزادان آهنگ هایی را که قبل از تولد و تا یک سالگی شنیده اند بیشتر دوست دارند و می توانند آنها را به خاطر بسپارند. وقتی مادر برای کودک خود لالایی می خواند، با تکرار ریتم موسیقی، او را با زبان آشنا می سازد و کلمات و معانی ساده را با موسیقی نرم لالایی به کودک خود منتقل می کند. از آنجایی که مضمون بیشتر لالایی ها برگرفته از فرهنگ و سنت هر جامعه است، مادر و یا گاهی پدر این سنت ها و فرهنگ ها را در ناخودآگاه کودک خود نهادینه کرده و بسیاری از خوب و بدها را با همین آهنگ های ملایم به او می آموزند. بیشتر نوزادان حتی زمانی که به دلیل خاصی مانند بیماری بی تاب و ناآرام هستند، با نوای ملایم لالایی، آرام می شوند و این دلیلی جز تاثیر موسیقی بر ذهن انسان ندارد.
تحقیقات نشان داده است که کودکانی که با موسیقی برانگیخته می شوند، به طور متوسط شش ماه زودتر از سایر کودکان حرف می زنند و رشد عقلی بالاتری دارند که این رشد با افزایش درک فضایی و هوش لازم برای پازل های پیچیده و عملکرد بالاتر مغز مانند ریاضی، موسیقی و شطرنج مربوط می شود.

کودکانی که والدینشان در نوزادی برای آنها لالایی می خوانند، از حس امنیت و اعتماد به نفس بیشتری برخوردارند. چرا که در این مدت یا در آغوش مادر هستند و یا حتی اگر در آغوش هم گرفته نشده باشند حس امنیت و آرامش را از صدای والدین خود به خصوص مادر دریافت می کنند. این آرامش در ذهن نوزاد جاودانه می شود و فرد در دوران کودکی، نوجوانی و یا حتی در بزرگسالی، ذهن آرامتر و اعتماد به نفس بیشتری خواهد داشت. در نتیجه این افراد موفق تر و از نظر روحی سالم تر خواهند بود.




اولین کسی باشید که به این مطلب امتیاز می دهید!

دیدگاه شما