• مقاله
  • 1399/04/11
  • بدون نظر

به پرسش های کودکان چگونه پاسخ بدهیم

 هنگامی که با یک سوال حساس کودک خود مواجه می شوید، در وهله نخست می خواهید پاسخ درستی به آن بدهید، اما بعد احساس می کنید کودک هنوز آماده شنیدن چنین جزئیاتی نیست.

به هر صورت در هر دو مورد حق با شماست؛ اما بهتر است به جای ناپسند شمردن آن سوال یا طفره رفتن از پاسخگویی به آن، سومین راه یعنی گفتن آن مقدار از حقیقت را که فرزند شما قادر است درک کند برگزینید.

کودکانی که پرسش های زودهنگام آنان نادیده گرفته می شود یا پاسخ درستی به آنان داده نمی شود، به احتمال زیاد هنگامی که با پرسش های پیچیده مواجه می شوند، آن ها را با پدر و مادر خود در میان نمی گذارند.

پدران و مادرانی که مسائلی نظیر نژاد، جنسیت، مذهب یا مواد مخدر را به صراحت و پاسخگویانه باز می کنند، با این کار خود عزت نفس، تعادل و انصاف را در فرزند خود تشویق می کنند و به او فرصتی برای اندیشیدن، پرورش عقاید، تصمیم گیری و رفتار مسؤولانه می دهند. این مکالمه سالم میان پدر و مادر و فرزند باید بسیار زود (از اولین سوال) آغاز شود. شما اولین معلم فرزند خود هستید و تمام یادگیری کودک (شامل آموزش جنسی) از محیط خانه آغاز می شود. پدر و مادر خود را در برابر برخی مفاهیم (به ویژه در مورد مسائل جنسی یا مواد مخدر) که می تواند به فرزندشان صدمه بزند، سرگشته و حیران می یابند و به دلیل ترس از این مسأله که گفتن حقایق ممکن است فرزندشان را به آزمایش کردن آن حقایق تشویق کند، از گفتن آن حقایق خودداری می کنند. هیچ چیز نمی تواند از تحقق یافتن حقیقت جلوگیری کند. در واقع کودکانی که اطلاعات کافی ندارند به گونه ای خطرناک شروع به آزمایش و جستجو در مورد حیقت امر می کنند. تحقیقات بسیاری در مورد این که آموزش جنسی کودکان را به رفتارهای غیرمسؤولانه تشویق نمی کند صورت گرفته است.

هیچ کس تا کنون نتوانسته ادعا کند که رک و صادق بودن در هر وضعیتی، کار آسانی است. بدون شک تا به حال با لحظاتی مواجه شده اید که در آن، کلمات به سختی یافت می شوند و توضیحات از گستره بیان شما گریزان هستند. اگر از پیش اطلاعاتی  را در ذهن داشته باشید در تامین پاسخ های روشن، ساده و مناسب سن و جنسیت کودکتان دچار دستپاچگی و نگرانی نخواهید شد.

ما می توانیم کودک را از همان دوران خردسالی اجتماعی بارآوریم و هر چیزی، از آداب غذا خوردن گرفته تا آگاهی جنسی و ارزشهای اخلاقی را در او القا کنیم. ما در مقام پدر یا مادر، مهم ترین دوست و معلم فرزند خود هستیم و همیشه هم خواهیم بود البته به شرط این که راه خود را صحیح آغاز کرده باشیم و این ها همه نقش ها و مسؤولیت هایی است که نمی توانیم آن ها انکار کنیم. هرگاه به چشمان فرزند خود مستقیم و با جدیت بنگرید و صمیمانه با او صحبت کنید و پاسخ صادقانه به او بدهید، با این کار با او عهد و پیمان می بندید و این پیمان ها می توانند ابدی شوند.


 

پرسش های کودکان و نحوه پاسخگویی به آن ها    

دکتر میریام استوپارد    

انتشارات نسل نواندیش    


 


اولین کسی باشید که به این مطلب امتیاز می دهید!

دیدگاه شما