• مقاله
  • 1399/04/10
  • بدون نظر

کودک بد غذا

 


برای دست و پنجه نرم کردن و کنار آمدن با رفتارهای غذایی فرزندتان، باید بپذیرید که او به تنهایی قادر به غذا خوردن است. وظیفه شما این است که روزی سه بار، غذای مناسب و متعادل از نظر مواد مورد نیاز بدن را روی میز غذاخوری یا روی سفره جلوی او بگذارید. می توانید با آرامش کناری بنشینید و به مادر طبیعت اعتماد کنید. در ماه های آینده، کودک غذای متعادلی از نظر تغذیه ای مصرف خواهد کرد و این عمل آنقدر تدریجی انجام می گیرد که شما حتی متوجه آن نیز نمی شوید.

به خود قول دهید که برای خانواده در هر وعده، فقط یک نوع غذا تهیه کنید. وقتی غذا به قطعات کوچک و مناسب بریده شده باشد، کودک در صورت گرسنه بودن آن را خواهد خورد. امروز ممکن است یکی از غذاهای مورد علاقه کودک را بپزید، اما ناهار فردا ممکن است مورد علاقه او نباشد و این فرصت خوبی است که بیاموزد تمام چیزهای مورد علاقه اش را نمی تواند به دست بیاورد و البته کمی گرسنگی نیز هیچ صدمه ای به کودک نمی زند.

کار را با حذف صحبت درباره غذا شروع کنید. درباره اینکه غذای روی سفره را چه کسی می خورد و چه کسی نمی خورد، حرف نزنید. حتی لازم نیست کودک را برای خوردن غذایی مثل نخود سبز برای اولین بار تشویق کنید. هنگام صرف غذا درباره وضع هوا، سگ کوچولوی همسایه یا اتفاقات پیش آمده در مهد صحبت کنید، ولی سعی نکنید کودک را با گفتگو به خوردن وادارید. این کار مؤثر نخواهد بود و در زمانی که تمام اعضای خانواده باید از همنشینی با یکدیگر لذت ببرند، فضایی پر تنش و ناخوشایند ایجاد خواهد کرد. بدانید که اعضای گرسنه خانواده غذای خود را خواهند خورد و کسانی که سیر هستند، طبعاً چیزی نمی خورند. حفظ سکوت، وقتی کودک اصلاً به غذایش دست نزده، مشکل است، اما این راهکار در دراز مدت اثر خود را باقی خواهد گذاشت.

آشامیدن بیش از حد، مهم ترین علت قابل پیشگیری بد قلقی و ایرادگیری در زمان صرف غذاست. کودکی که مقادیر زیادی آب میوه یا شیر بیاشامد، هنگام صرف غذا احساس می کند سیر است و این نباید مایه شگفتی باشد.

برای کودک دو (و فقط دو) میان وعده در نظر بگیرید. خوراکیهای میان وعده و آب میوه باید سر میز مصرف شود این کار باعث می شود تا کودک عادت نکند همیشه با فنجانی در دست، داخل خانه بچرخد و یا تمام بعد از ظهر را ذره ذره غذا بخورد، دو عادتی که موجب بدغذایی و ایراد گیری هنگام صرف غذا و کثیف و آلوده شدن فرش ها و کف اتاق ها می گردد.

زمانی که نمی توانید گریه و زاری کودک را برای خوراکی یا آشامیدنی اضافی تحمل کنید به او هشدار دهید به محض شروع مجدد گریه و غرولند، او را برای وقفه به اتاقش خواهید فرستاد. این امر مجازاتی سالم و ایمن است، زیرا به کودک فرصت آشامیدن آب و خوردن غذا در زمان تعیین شده را داده اید. حتی در صورت شام نخوردن، کودک می تواند بدون میان وعده، شب را به پایان برساند و صبح صبحانه بخورد. او یک شبه از گرسنگی نخواهد مرد. از یاد نبرید که این رفتار ها گذرا خواهد بود، به شرط آنکه شما از تصمیم خود عدول نکنید.

 



اولین کسی باشید که به این مطلب امتیاز می دهید!

دیدگاه شما