• خلاقیت-بازی
  • 1399/06/16
  • بدون نظر

بازی جورکردنی (لتو)

            گروه سنی:
3 تا 6 سال
                  اهداف:

لتوها: بازیهای شناخت محیط اطراف

لید: با لتو ها یا بازیهای جور کردنی مثل لگو ها و اشکال چوبی به خوبی می توانید به کودکانتان در پرورش ماهیچه های کوچک و بزرگ دست و شناخت مفاهیم و ارتباطاتی که بین اشیاء وجود دارد کمک کنید و آنها را در درک بعضی مفاهیم انتزاعی که درکشان برای کودک امکان پذیر نیست یاری دهید.

• آموزش رنگها
• شناخت اشیای محیطی كه با آنها سرو كار دارد

• كمك به كودكانی كه از پدیده ها درك ضعیفی دارند 

• تقویت حواس از طریق شناسایی رنگها و اشیاء
• تقویت قدرت سازندگی و خلاقیت در كودك
• آموزش مفاهیم ساده ریاضیات و بخصوص مفهوم عدد از طریق شمردن

    وسایل مورد نیاز:

2 صفحه مقوا 40 * 40 سانتیمتر - برچسب شکل حیوانات یا ... یا تصویر بریده شده از مجلات یا ... - چسب مایع - قیچی


ابتدا دو صفحه مقوای مربع شكل به ابعاد 40*40 سانت انتخاب می كنیم و یكی از آنها را به مربعهایی با ابعاد 10*10 سانت برش می دهیم و سپس اشكالی مثل اشكال هندسی، حیوانات و یا اشکالی که با یکدیگر ارتباط دارند مثلاً خمیر دندان و مسواک، چتر و باران، قاشق و چنگال و ... را انتخاب می كنیم و از هركدام دو تا به اندازه های 10*10 می كشیم و یك سری را روی مقواهای 10*10می چسبانیم و یك سری را در كنار هم روی مقوای 40*40 می چسبانیم.

صفحه مقوای 40*40 را جلوی كودك قرار دهید و مقواهای 10*10 را به پشت روی زمین قرار دهید و از كودك بخواهید كه مقواها را یكی یكی برگرداند و روی شكل مناسب در مقوای 40*40 قرار دهد. این بازی را می توانید گروهی (با مادر و فرزند، 2 فرزند باهم، مادر و فرزندان) انجام دهید به این صورت كه به تعداد افرادی كه بازی می كنند مقوای 40*40 درست كنید و از بازیكنان بخواهید كه دور هم بنشینند، جلوی هر نفر یك مقوای 40*40 قرار دهید و مقواهای 10*10 را در وسط افراد به پشت قرار دهید و از بچه ها بخواهید كه به ترتیب مقواهای 10*10 را بردارند و روی شكل مناسب در مقوای 40*40 قرار دهد بازی را تاجایی ادامه دهید كه یكی از كودكان مقوای 40*40 خود را كامل كند. بهتر است در بازی برد و باخت مطرح نباشد و كودكانی كه شكلها را درست تر گذاشته اند تشویق شوند. 


در مرحله ی سخت تر همه ی کارت ها را به رو بگذارید و این بار بچه ها باید دو کارت مثل هم را با هم انتخاب کنند. این بازی را میتوان با کارت های رنگی (به منظور شناخت رنگ ها) نیز به کار برد.


برای سخت تر کردن بازی تمام کارت ها را به پشت بگذارید و در صورتی که دو کارت مانند هم برگردانده شوند می شود آنها را برداشت در غیر این صورت کارت را به جای قبلی بر میگردانید. در این مرحله علاوه بر حفظ شکل، حفظ جای کارت هم مهم است. معمولا بچه ها این بازی را راحت تر از بزرگترها انجام می دهند.



اولین کسی باشید که به این مطلب امتیاز می دهید!

دیدگاه شما